AI a umění: nové výzvy a příležitosti

Umělá inteligence (AI) je schopna vytvářet nejen texty, ale i obrazy, hudbu nebo videa. Jak to ovlivní tvorbu a vnímání umění? Jak se postaví k AI umělci, kritici a diváci? A jaké jsou etické a právní otázky spojené s používáním AI v umění?

Co je AI a jak funguje v umění?

„Umělá inteligence je obor informatiky, který se zabývá vytvářením systémů, které dokážou provádět úkoly, které vyžadují lidskou inteligenci, jako je rozpoznávání obrazů, řeči nebo přirozeného jazyka, rozhodování nebo učení.“
Stuart Russell, profesor informatiky na Univerzitě v Berkeley a spoluautor knihy Artificial Intelligence: A Modern Approach

„Jazykový model je konstrukce používaná v oboru umělé inteligence, která se vytváří ‚učením‘ na velkém objemu textových dat. Lze ho využít k automatickému vytváření nových textů s požadovanými charakteristikami – například e-mailů, ale dokonce i povídek nebo básní. Ty se mohou třeba podobat stylu určitého autora.“
Anna Herza Tydlitátová, moderátorka pořadu ArtCafé na Českém rozhlasu Vltava

„Type in any surreal prompt, from Kermit the frog in the style of Edvard Munch, to Gollum from The Lord of the Rings feasting on a slice of watermelon, and these tools will return a startlingly accurate depiction moments later.“
Laurie Clarke, novinářka The Guardian

Jaké jsou možnosti a limity AI v umění?

„AI píše umělecké texty. Jak, jaké a jak kvalitní? ArtCafé o technologickém vývoji na poli jazykových modelů i podobách budoucnosti umění moderuje Anna Herza Tydlitátová.“

Jak se mění role umělce a diváka?

„Some people worry that artificial intelligence will make us feel inferior, but then, anybody in his right mind should have an inferiority complex every time he looks at a flower.“

Alan Kay, počítačový vědec a vizionář

„Jde o ukázku toho, jak všestranně se dá umělá inteligence využít, jak čerpat ze staršího umění a tvorby, aby vzniklo něco nového. Zároveň umožňuje nahlédnout hlouběji pod pokličku tvůrčího procesu umělců – objevit nové vzorce a struktury ve jejich stylu.“

Lukáš Veverka, manažer pro digitální transformaci ve společnosti Microsoft

„Artists have always learned from and been influenced by others – ‘great artists steal’ as the saying goes – but Mr Palmer says of AI is not just like finding inspiration in the work of other artists: ‘This is directly stealing their essence in a way’.“

Chris Vallance, technologický reportér BBC News

„Umělá inteligence není ani dobrá, ani špatná, je to nástroj, který může být použit různými způsoby. Myslím, že je důležité, aby umělci byli zapojeni do vývoje a aplikace AI, aby mohli přispět svou kreativitou, kritičností a etikou.“

Anna Vošalíková, producentka a autorka, která spolupracovala s AI na povídce

Jaké jsou etické a právní otázky spojené s používáním AI v umění?
„Přestože v současné době není vytvořena jednotná metodika, jak nástroje AI citovat, máme několik možností, jak je v textech uvést, a je třeba je využít.“

Hana Žižková, odbornice na český jazyk z Masarykovy univerzity

„The output of these AI systems is impressive, but they are built upon the output of flesh-and-blood creators – their AIs are trained on millions of human-made images.“

Chris Vallance, technologický reportér BBC News

„Some people call this plagiarism, some people call it research.“

Igor Stravinsky, skladatel

Jaké jsou příklady AI v umění?

„V roce 2018 se stal prvním uměleckým dílem vytvořeným umělou inteligencí, které bylo prodáno na aukci. Jednalo se o portrét Edmonda de Belamyho, který byl vytvořen algoritmem založeným na generativních soupeřivých sítích (GANs). Algoritmus byl naprogramován kolektivem francouzských umělců a výzkumníků zvaným Obvious. Portrét byl prodán za 432 500 dolarů, což je mnohem více než očekávaná cena 7 000 až 10 000 dolarů.“

Wikipedia, online encyklopedie

„V roce 2019 jsem spolupracoval s AI na povídce s názvem ‘Za hranicí’. Použil jsem jazykový model GPT-2, který jsem trénoval na mých vlastních textech. Poté jsem zadával různé začátky vět a nechal AI doplnit zbytek. Výsledkem byla povídka, která kombinovala moje slova a slova AI. Byl to zajímavý experiment, který mi ukázal nové možnosti psaní.“

Jaroslav Veis, spisovatel a publicista

„V roce 2020 jsem vytvořila první AI-generovanou obálku časopisu Cosmopolitan. Spolupracovala jsem s OpenAI a použila jejich nástroj DALL-E, který dokáže vytvářet obrázky z textových popisů. Zadala jsem různé kombinace slov, jako například ‘modelka s růžovými vlasy a leopardím kabátem’ nebo ‘modelka s modrými vlasy a zelenou suknicí’. Poté jsem vybrala ty obrázky, které se mi líbily nejvíc, a upravila je v Photoshopu. Byla to velmi zábavná a kreativní zkušenost.“

Karen X Cheng, digitální umělkyně a zakladatelka agentury Butterbar

Jaké jsou vize a výzvy pro budoucnost AI v umění?

„Myslím, že AI bude mít velký dopad na umění, ale ne tak, že by nahradila lidské umělce. Spíše bude sloužit jako inspirace, spolupracovník nebo asistent. Umělci budou moci používat AI k rozšíření svých schopností, zkoumání nových forem a médií, nebo k dosažení nových publik. AI také otevře umění širšímu spektru lidí, kteří budou moci snadněji tvořit nebo interagovat s uměleckými díly.“

Kate Crawford, zakladatelka a ředitelka Research Center for Artificial Intelligence and Society

„Myslím, že AI představuje i některé rizika a výzvy pro umění. Například otázky autorství, originality, kvality nebo etiky. Kdo je skutečným autorem díla vytvořeného AI? Jak rozlišit mezi originálním a kopírovaným dílem? Jak posoudit kvalitu nebo hodnotu díla? Jak zajistit respekt k lidským právům, soukromí nebo kulturní rozmanitosti? Tyto otázky vyžadují diskusi mezi umělci, výzkumníky, právníky, kritiky a diváky.“

Leonardo Impett, asistent profesora digitální humanistiky na Univerzitě v Basileji

„Myslím, že AI je fascinující a provokativní fenomén, který nás nutí přemýšlet o tom, co je umění a co je inteligence. AI nám ukazuje, že umění není jen o technice nebo estetice, ale také o emocích, intuici, imaginaci a smyslu. AI nám také ukazuje, že inteligence není jen o logice nebo výpočtech, ale také o kreativitě, empatii, humoru a etice. AI nám tedy nabízí nové způsoby, jak se dívat na sebe, na svět a na umění.“

Marina Abramović, performační umělkyně

Jak AI ovlivňuje teorii a filozofii umění?

„AI nám klade nové otázky o tom, co je umění, kdo je umělec a jaká je role diváka. Můžeme považovat za umění něco, co bylo vytvořeno strojem bez lidského záměru, emocí nebo kreativity? Můžeme považovat za umělce něco, co nemá vlastní identitu, osobnost nebo svobodnou vůli? A jak se mění naše vnímání a oceňování umění, když víme, že za ním stojí AI? Tyto otázky nás nutí přehodnotit naše tradiční pojmy a kritéria týkající se umění a jeho tvorby.“

Margaret Boden, profesorka kognitivní vědy na Univerzitě v Sussexu a autorka knihy AI: Its Nature and Future

„AI nám také nabízí nové možnosti pro zkoumání a rozšiřování našeho pochopení umění. Můžeme použít AI k analýze, interpretaci nebo klasifikaci uměleckých děl, k objevování nových vzorců, stylů nebo trendů, nebo k navazování spojení mezi různými obory a kulturami. Můžeme také použít AI k experimentování s novými formami, médii nebo technikami, k vytváření nových estetických nebo smyslových zážitků, nebo k podpoře naší vlastní tvorby a vyjádření.“

Ahmed Elgammal, profesor informatiky na Rutgers University a ředitel Art and Artificial Intelligence Laboratory

Závěr

AI je silný a proměnlivý fenomén, který má zásadní dopad na umění a jeho tvorbu. AI nám klade nové výzvy i přináší nové příležitosti pro rozvoj našeho uměleckého potenciálu. AI nám také otevírá nové perspektivy pro pochopení umění a jeho role ve společnosti. AI je tedy nejen technologie, ale také inspirace, spolupracovník a asistent pro umělce i diváky.

Podobné příspěvky